V posledných dňoch sledujeme hystériu okolo slovenských stíhačiek Mig 29 a ich potenciálneho vývozu na Ukrajinu.
Prvým polienkom do pomyselného ohňa boli pomerne hulvátske vyjadrenia ministra Naďa na názor poradcu pani prezidentky a experta na ústavné právo docenta Mariana Gibu, neskôr olej do ohňa priliala žiadosť Ukrajiny o slovenské stíhačky.
V relácii Na rovinu portálu Aktuality.sk sa aj k téme vývozu zbraní na Ukrajinu vyjadril Jaro Naď.
Moderátor konfrontoval ministra Naďa s tým, že je otázne, či je možný vývoz zbraní zo Slovenska vzhľadom na to, že vláda v demisii nemá rozhodovať o zásadných otázkach domácej a zahraničnej politiky, minister odpovedal nasledovné:
„Neviem, čo povedal kto, ani toho pána Gibu nepoznám … akákoľvek pomoc UA po prvé nie je otázka strategickej zahraničnej politiky, to by bolo rozhodnutie o vstupe, alebo výstupe z EU, NATO … neviem, čo pán Giba hovorí, ale zjavne je stratený, po druhé je výsostné právo vlády aj v zmysle ústavy, že na základe bilaterálnych dohôd môže konať aj bez súhlasu prezidentky … akákoľvek pomoc UA je na základe bilaterálnej dohody … „
Za prvé je nutné poznamenať, že tieto vyjadrenia boli vyslovene hulvátske vzhľadom na to, že experta na ústavné právo osočuje, že nevie, kde je sever a že ho nepozná.
Myslím, že priemerný sledujúci pozná akurát dvoch ústavných právnikov a jedným z nich je práve docent Giba a ten druhý je Mgr. Vincent Bujňák.
Nižšie si popíšeme, prečo sú tieto tvrdenia ministra Naďa blbosť a ukážka toho, že práve on nevie, kde je sever.
Čo sa týka toho, či vyvoz zbraní zo Slovenska je zásadnou otázkou vnútornej alebo zahraničnej politiky, tak tu jednoznačne môžeme tvrdiť, že tomu tak je vzhľadom na to, že to určuje mieru nášho zapojenia do konfliktu.
Čo sa týka toho, či môžeme vyvážať zbrane na základe rozhodnutia vlády, ktorá vytvorila bilaterálnu dohodu predtým, ako jej bola vyhlásená nedôvera, mám veľký otáznik.
Jedna vec je dohoda o pomoci, ale pokiaľ nie je odobrená NR SR a vláda už nemá dôveru, nemala by rozhodovať o tom, ako veľmi máme Ukrajine pomáhať.
I keď ešte táto otázka sama o sebe pokiaľ by hovorila o pokračovaní vývozu pozemnej techniky, by bola ako tak ústavne konformná vzhľadom na to, že by pokračovala v akejsi schéme pomoci, ktorá ešte bola riadne schválená, tak takáto situácia nie je u stíhačiek Mig 29.
Situácia so stíhačkami Mig 29 je iná, ide totiž na rozdiel od pozemnej techniky, ako boli BVP či systém protivzdušnej obrany S-300 o prostriedok, ktorý môže zasahovať ciele aj na území Ruskej federácie.
Čo pozemná technika pri dnešnom stave na bojisku nemôže.
Toto je jeden z dôvodov, prečo ani iné štáty nechcú poskytnúť stíhačky.
Keby sme nemali vládu v demisii a s nedôverou, tento problém by tu nebol, a stanovisko Pavla Macka o tom, že je to smrtiaca zbraň ako každá iná by bolo pravdivé, nechápem, prečo generál Macko hovorí svoje právne stanovisko, keď ako vojak má akurát tak základy práva a hlavne keď si myslí, že je to OK, prečo to nevysvetlí v kontexte toho, že máme vládu s vyhlásenou nedôverou.
Avšak je rozdiel, pokiaľ pokračujeme v podpore Ukrajiny v pozemných zbraniach, ako tomu bolo doteraz a je rozdiel, keď vláda, ktorá nemá dôveru, má rozhodnúť o takomto kroku.
Vzhľadom na to, že ide urgentnú otázku toho, ako zaistiť, aby sme túto techniku mohli vyviezť na pomoc Ukrajine musíme hľadať iný mechanizmus, ako je rozhodnutie vlády s nedôverou.
Jedným z najrýchlejších riešení by bolo, keby Národná rada v skrátenom legislatívnom konaní prijala zákon o podpore Ukrajiny, ktorý by NR SR vytvoril možnosť v takýchto prípadoch, ako je vláda s nedôverou, vývoz schváliť na návrh vlády.
Bol by to rýchly a elegantný spôsob ako zaistiť, aby sa technika vyviezla, mal by najvyššiu možnú mieru legitimity a neodporoval by nálezom ústavného súdu, ktoré nám urobil jasno v tom, že musíme aplikovať generalitu práva a nemôžeme si len tak schvaľovať zákony na jednotlivé situácie – to bol aj prípad referenda o predčasných voľbách.
Dávalo by to väčší zmysel ako riešiť situáciu diskusiami s ústavnými právnikmi, ako si to predstavuje pani prezidentka, či nedaj bože zdržiavať vývoz čakaním na ústavný súd.
V prípade, že by vláda bez dôvery vyviezla Migy bez súhlasu parlamentu, zásadne by prekročila svoje právomoci, ktoré obmedzuje to, že nemá dôveru.
To, čo vláda môže zatiaľ ale urobiť, je rozhodnutie o ich príprave na možný vývoz.
Vzhľadom na to, že nie sú určené k užitiu a náš vzdušný priestor chránia spojenci z NATO, nejedná sa o zasadnú otázku vnútornej bezpečnosti ani politiky a otázkou zahraničnou by bol až vývoz.
Pre istotu to napíšem ešte takto, ak by to niekto nepochopil, ja som plne za to aby sme tie stíhačky vyviezli, ale nemôže si o tom len tak rozhodnúť vláda s nedôverou, ktorá by mala len kúriť a svietiť.
Zdroje:
https://www.ta3.com/clanok/258737/dodavky-stihaciek-mig-29-na-ukrajinu-je-potrebne-vyriesit-s-pravnikmi-upozornila-caputova
https://www.ta3.com/clanok/258730/ukrajinci-chcu-migy-lebo-ich-mozu-mat-rychlo-sprevadzkovat-zapadne-stroje-by-trvalo-dlho-vysvetlil-macko
Celá debata | RSS tejto debaty